Bangkokin tunnelmia
Bangkok tuli sitten nähtyä. Kun oma asemapaikka on Singaporessa, kaupunki ei luonnollisestikaan tunnu yhtä eksoottiselta kuin suoraan Suomen talvesta saapuessa. Bangkokissa on paljon samaa kuin vaikkapa Kuala Lumpurissa, mutta totta kai myös paljon eroavaisuuksia. Kuten edellisen merkintäni kommenteissa joku totesi, erilaisia huijareita ja tyrkyttäjiä on liikenteessä paljon, mutta havaintojeni mukaan lähinnä vain vilkkaimpien turistirysien läheisyydessä. Muualla saa olla suhteellisen rauhassa. Kerjäläisistä ikävimmiltä tuntuivat pikkulapsen kanssa kadunreunassa istuvat nuoret naiset, ilmeisesti kyseessä on hyväksi havaittu taktiikka säälin herättämiseksi. Huijari- ja kerjäläistiheyden voi ymmärtää, kun näkee länsimaisten turistien valtavan määrän. Nuoria pariskuntia, eläkeläisiä, irstaita vanhoja setiä ja perheitäkin. Siellä täällä kuuli myös suomen kieltä.
Bangkok oli itse asiassa siistimpi kuin odotin. Katukeittiöt ja rapistuneet talot tekevät yleistunnelmasta paljon kaoottisemman kuin puhtoisessa ja järjestelmällisessä Singaporessa, mutta varsinaisia roskia tai muita jätöksiä ei mielestäni ollut lainkaan yhtä häiritsevässä määrin kuin esimerkiksi Johor Bahrussa tai Kuala Lumpurissa. Yöelämä oli maineensa mukaisesti paljon riehakkaampaa kuin Singaporessa, vaikka jätin tissibaarit suosiolla väliin. Länsimaisten turistien suosimilla Khao Sanilla sekä seksibaarien reunustamalla Cowboy-kadulla valohelvetti olisi epileptikolle varsinainen painajainen. Vastaavaa en muista nähneeni missään. Länsituristien lisäksi myös paikalliset bailasivat varsin vapautuneesti. Ikävämpiä ovat tietysti joissain paikoissa vikittelemään tulevat paikalliset tytöt - normaalisti olisin tietysti imarreltu, mutta Bangkokissa länsimiesten seuraan hakeutuvien tyttöjen motiivit lienevät oletusarvoisesti vähän turhan raadollisia.
Odotetusti liikenne oli kaoottista, joskaan ei niin kaoottista kuin odotin. Ikävintä katuliikenteessä ovat autoilijat, jotka kunnioittavat liikennevaloja vielä vähemmän kuin KL:ssa. Ensimmäistä kertaa näin autoilijoille tarkoitettuja digitaalinäyttöjä, jotka laskivat sekunteja liikennevalon vaihtumiseen. Jalankulkijoille tarkoitettuja vastaavanlaisia numerotaulujahan on melkein joka metropolissa, varmaan kohta Suomessakin. Skytrain ja uutuuttaan hohtava metro toimivat jouheasti, joskaan reitit eivät ulotu kaupungin länsiosan turistirysiin. Metro muistuttaa muuten huomattavasti Singaporen vastaavaa, lienevätkö saman suunnittelutoimiston kynänjälkeä? Ilmeisesti paikalliset eivät ole vielä tottuneet uuteen linjaan, koska hienot asematilat kumisivat enimmäkseen tyhjyyttään. Bangkok kaikkiaan vaikutti varsin mielenkiintoiselta sekoitukselta kulttuurihistoriaa, nykyaikaista suurkaupunkia ja ihmiselämän raadollisuutta.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home