Please, stand behind the yellow line...
Viime viikkoina ihmisiä on kuollut huolestuttavan usein päädyttyään MRT-junan alle. MRT on paikallinen metro (tai oikeastaan kaupunkijuna), jonka vanhimmat linjat kulkevat maan alla ainoastaan ydinkeskustan alueella. Maanalaisilla asemilla on turvaseinämät asemalaiturin ja raiteiden välissä, mutta ne puuttuvat katutason yläpuolelle rakennetuilta asemilta.
Kuolemantapausten syyksi voisi asiaa sen kummemmin tuntematta veikata välittömästi itsemurhaa. Jostain kumman syystä itsemurhan mahdollisuus on uutisoinnissa usein sivuutettu. Esimerkiksi I-S Magazinen mukaan huomattava osa singaporelaisista nukkuu hektisen ja suorituspaineisen elämäntavan takia liian vähän. Siksi monet vaeltavat hämärän rajamailla, ja saattavat tipahdella vaikkapa vahingossa raiteille. Lääkkeeksi on ehdotettu valistuskampanjoita sekä vartijoita partioimaan asemalaitureille. Toisten lähteiden, kuten Channel News Asian, mukaan kyse on kuitenkin ollut melkein kaikissa kuolemantapauksissa itsemurhasta, aivan kuten voisi arvella. Tällöin valistuksella ja kampanjoinnilla ei ole juurikaan merkitystä.
Liiallinen stressi tappaa helposti luovuuden ja innovatiivisuuden. Korkean teknologian yritykset kukoistavat täällä, mutta on muistettava, että ne ovat yleensä ulkomaisten suuryhtiöiden toimipisteitä. Singaporessa perustettuja kansainvälisesti menestyviä korkean teknologian yrityksiä on hyvin vähän; joidenkin tietojen mukaan sellaiseksi voisi laskea ainoastaan Creativen. Vertailun vuoksi mainittakoon, että trenditietoisilla singaporelaisilla on melkein kaikilla Nokian kännykkä, ja hissitkin ovat täällä usein merkkiä Kone. Ehkä stressinhallintakampanjointi voisi olla hyväksi muistakin syistä kuin onnettomuuksien ehkäisemiseksi.
2 Comments:
Nuo suomalaiset esimerkit eivät ole kovin luovia.
Muistaakseni Koneen hissivalmistus sai muinoin alkunsa amerikkalaisten mallien plagioinnista, ja Nokian luurien arkkitehtuurikin on se sama jonka tanskalaiset GSM-standardin speksauksen yhteydessä määrittelivät (mitä nyt on vähän värikuoria ja kameroita purkkaviritelty päälle).
Tietysti Creativekin nousi maailmanmenestykseen jäljittelemällä Adlibin tuotetta. ;) Aika vaikea keksiä mitään oikeasti innovatiivistä firmaa?
Kyllä minun mielestäni menestyvässä yritystoiminnassa tarvitaan aina jonkin verran luovuutta. Nokian menestyskin riippunee aika paljon siitä, millaisia uusia jippoja innovaattorit onnistuvat kehittämään, olkootkin ne sitten vaikka pelkästään värikuoria ja niin edelleen. Tuotekehitys on luovaa toimintaa, vaikka perustana olisikin vanha keksintö. Pointti oli lähinnä siinä, että singaporelaiset hallitsevat kyllä markkinoinnin, mutteivät välttämättä yhtä hyvin tuotekehitystä. Suomessa asia on paremminkin toisin päin. Molempia taitoja tietysti tarvitaan, jos halutaan luoda jotain uutta kaupallisesti menestyvää.
Suomeen verrattuna Singaporessa on paljon korkeampi kynnys vaikkapa jättää yliopisto-opinnot tilapäisesti kesken ja ryhtyä toteuttamaan jotain hullua ideaa, vaikka yrittäjyyttä sinänsä arvostetaankin täällä kovasti. Muutenkin Suomessa on taloudellisesti helpompaa ja sosiaalisesti hyväksytympää kehitellä omia juttuja ensisijaisten opiskelu- ja työvelvollisuuksien ohessa. Luultavasti aika moni pikkufirma olisi jäänyt perustamatta, jos yliopistoista ja korkeakouluista olisi ehdoton pakko valmistua viidessä vuodessa.
Lähetä kommentti
<< Home