S'pore uncovered

Muista sosiaalinen vastuusi! Tsekkaa tämä blogi vähintään kerran päivässä!

Nimi: Karambola
Sijainti: Denmark

torstaina, tammikuuta 06, 2005

Havaintoja liikenteestä

Singaporen liikenne on varsin kurinalaista ja järjestelmällistä verrattuna muihin alueen maihin. Yksi syy on varmasti siinä, että korkea autoverotus pitää yksityisautoilun monien ulottumattomissa. Auton hankkiminen täällä onkin jopa reilusti kalliimpia kuin Suomessa. Liikkuminen ei silti ole suuri ongelma autottomillekaan, koska Singaporen joukkoliikenne on erinomaisen hyvin järjestetty. Paikallisjunan ja metron sekamuoto MRT tarjoaa nopean yhteyden keskeisten asuma- ja työpaikka-alueiden sekä keskustan välille. MRT-asemien syöttöliikenne hoidetaan busseilla sekä joissain lähiöissä kevyemmällä paikallisjunalla, LRT:llä. Kattava bussireittien verkosto täydentää hyvin lähijunien tarjoamaa palvelua. Oleellisena osana joukkoliikennettä ovat myös edulliset taksit.

Vaikka autoliikenne onkin aasialaisittain kurinalaista, muutamat liikenteen omituisuudet pistävät suomalaisen silmään. Autojen väleissä puikkelehtivat moottoripyörät tuovat tuulahduksen köyhempien Kaakkois-Aasian maiden tunnelmasta. Lisäksi autoilijoilla on omituinen tapa vaihtaa kaistaa yllättäen ja seilata kaistojen välillä hallitsemattoman oloisesti. Tämän huomaa hyvin esimerkiksi taksikyydissä yöaikaan, kun muuta liikennettä on vähän.

Minulle ajotapaa on joskus selitetty sillä, että Singaporesta puuttuvat lähes tyystin ajoradan yläpuoliset opasteet muualta paitsi moottoriteiltä. Kuitenkin Singaporen teillä on tyypillisesti ainakin kolme kaistaa molempiin suuntiin, kaupunginosien sisäistä liikennettä palvelevia pienempiä katuja lukuunottamatta. Siksi autoilijoiden on täytynyt uusia reittejä opetellessaan kurkkia jatkuvasti tien reunoille asetettuja viittoja ja varautua vaihtamaan kaistaa äkillisesti. Joissakin pikkuristeyksissä ei voi kääntyä oikealle vastaantulevan kaistan yli, vaan autojen täytyy ensin tehdä U-käännös seuraavassa risteyksessä, palata takaisinpäin ja kääntyä sitten vasemmalle. Tämä hankaloittaa entisestään kääntymiskohdan ennakointia. Kaistapujottelusta on siten muodostunut tapa erityisesti taksiautoilijoille.

Lehtien mukaan ylinopeudet ovat ongelma myös Singaporessa. Ilmeisesti liikennerikkomuksista ei rangaista vaikkapa Suomeen verrattuna suhteellisesti yhtä ankarasti kuin monista muista rikkeistä. Liikennekameroita näkee aika paljon vilkkaissa liikennevaloristeyksissä sekä moottoriteiden varsilla. Ilmeisesti tämänkaltainen valvonta ei kuitenkaan ole riittävää, koska nopeustutkat on otettu Singaporessa käyttöön poliisiautojen lisäksi vähän aikaa sitten myös poliiisimoottoripyörissä.